Een goede voorbereiding is het halve werk. In dit artikel geven wij je een aantal adviezen om het beste resultaat te behalen wanneer je een nieuwe antifouling of bootlak gaat aanbrengen.
Gebruiksaanwijzing en documentatie
Lees voordat je begint altijd eerst het etiket en volg de gebruiksaanwijzing nauwkeurig. Neem bij twijfel contact met ons op. Lees ook de technische documentatie goed door en maak vooraf een planning van de stappen die je moet nemen. Houd hierbij de overschildertijden nauwkeurig aan.
De technische documentatie is te vinden op onze website en wordt tevens per e-mail naar je verzonden in de verzendbevestiging.
Voorbehandeling
Een goede voorbehandeling is zeer belangrijk. Controleer de ondergrond en maak deze geschikt om op te schilderen. Goed ontvetten en schuren is erg belangrijk. De voorbereidingen duren vaak langer dan het schilderen zelf maar zijn essentieel voor het beste resultaat.
Oppervlakte berekenen
Bereken vooraf de benodigde hoeveelheid verf. Maak ook altijd gebruik van de voorgeschreven kwasten, rollers, schuurpapier en persoonlijke beschermingsmiddelen.
Onderwaterschip motorjachten (met weinig diepgang en een rechte kiel)
1 x de lengte van de waterlijn x (breedte +diepte)
Onderwaterschip zeiljachten (met veel diepgang en lange kiel)
0,75 x de lengte van de waterlijn x (breedte +diepte)
Onderwaterschip zeiljachten (met weinig diepgang en een korte kiel)
0,50 x de lengte van de waterlijn x (breedte +diepte)
Romp bovenwaterschip
2 x (totale lengte + breedte) x de gemiddelde hoogte van de waterlijn tot het dek (vrijboordhoogte)
Persoonlijke bescherming
Draag bij het schuren altijd een P2 stofmasker, handschoenen en een veiligheidsbril om jezelf te beschermen.
Bij het aanbrengen van laksystemen is het belangrijk om te zorgen voor voldoende ventilatie. Als dat niet mogelijk is, adviseren wij om een dampmasker te dragen. Voorkom dat verf in contact komt met de huid en draag een veiligheidsbril.
Voordat je gaat schuren moet je de ondergrond eerste goed schoon en vetvrij maken. Los vuil en aanslag kun je verwijderen met warm water en ammoniak. Ontvet het oppervlak vóórdat je gaat schuren om te voorkomen dat vet/was in de schuurkrassen worden geschuurd. Ontvet uitsluitend met schone (papieren) doeken.
Goed schuren is belangrijk voor een goede hechting op de ondergrond tussen de verflagen onderling. Daarnaast leidt schuren tot een gladder eindresultaat. Schuur primers altijd droog. Aflakken kunnen nat of droog worden geschuurd. Gebruik voor iedere ondergrond het juiste schuurpapier en maak het oppervlak altijd stofvrij.
Schuurpapier voor een kale ondergrond | Korrel | Type |
Kaal polyester | P280 - 320 | droog |
Kaal staal | P60 | droog |
Kaal hout | P180 - 220 | droog |
Bestaande verflagen | P220 - 280 | droog |
Schuurpapier voor een geschilderde ondergrond | Korrel | Type |
1K Primer | P220 - 280 | droog |
2K Primer/coating | P180 - 220 | droog |
1K Aflak | P180 - 220 | nat |
2K Aflak | Min. P369 | nat |
Luchtvochtigheid
Het te schilderen oppervlak moet altijd droog en schoon zijn. Bij verwerking in onverwarmde loods/werkplek is de kans op condensvorming groot en kunnen vochtige omstandigheden de droging en het eindresultaat beïnvloeden. Zo kan optrekkend vocht na het schilderen in de natte verflaag slaan, waardoor de lak dof slaat. Twee-componenten aflakken zijn op dit punt extra gevoelig. Werk daarom zoveel mogelijk in een goede geventileerde, tocht-, stof- en vochtvrije ruimte.
Temperatuur
Voor een goed verfresultaat moeten de verf, het object en de omgeving ongeveer dezelfde temperatuur hebben. Te grote verschillen beïnvloeden de droging en hechting. Bij kou droogt de verf trager, wordt taaier en lastiger te verwerken. Let bij schilderen boven het hoofd op condensvorming door warme adem op een koud oppervlak.
Gebruik een hygrometer en thermometer om te controleren of de omstandigheden geschikt zijn. Een simpele test: houd een vloeitje op het oppervlak. Blijft het plakken? Dan is het te vochtig om te schilderen.
Vermijd schilderen in volle zon, harde wind of vochtig weer. Wacht bij ongunstige omstandigheden op een beter moment.
Min. temperatuur | Max. temperatuur |
Max. relatieve luchtvochtigheid |
|
1K Primer | 10°C | 25°C | 85% |
2K Primer/coating | 15°C | 25°C | 70% |
1K Aflak | 5°C | 30°C | 85% |
2K Aflak | 12°C | 25°C | 70% |
Met deze richtlijnen zorg je ervoor dat je lakklus optimaal verloopt en het eindresultaat van hoge kwaliteit is! Heb je vragen over bootlak, primers of antifouling? Neem dan gerust contact op met onze specialisten via e-mail of telefoon. Wij helpen je graag op weg om van jouw project een succes te maken!
Hier vind je alle 37 gerelateerde artikelen over dit onderwerp. Mis je informatie om aan de slag te gaan met jouw klus? Neem dan contact met ons op.
Heb je een specifieke vraag? Bel met één van onze specialisten voor gratis advies +3185 0220090