Wil je de bodem van je polyester boot repareren? Bij Polyestershoppen kun je alles vinden voor optimaal bootonderhoud. Van polyester tot aan handige benodigdheden die je helpen bij het repareren van de bodem van je boot.
Veel boten, met name motorboten, zijn voorzien van een vlakke binnenbodem van hout. Het komt regelmatig voor dat deze vloer gaat veren. Bij nadere inspectie blijkt dan dat de houten plaat onder het polyester aan het rotten is of begint te vermolmen. Wat kun je hieraan doen? Een reparatie door een professional kost veel geld, vaak meer dan de boot waard is. Afdanken? Dat is toch zonde, zeker als de rest van de boot nog in orde is. Zelf repareren, is dat niet moeilijk? Het is een klus die wellicht 2-3 weekenden kost, maar heel lastig is het niet en de voldoening is groot!
Meet voor het slopen goed hoe de bodem van de boot heeft gezeten. Neem de maten op en maak desnoods een paar foto's. Als er een tapijt in de boot ligt, kan deze wellicht als mal dienen voor de nieuwe bodem. Ondersteun de boot zo goed mogelijk en begin naast het midden met zagen. Gebruik hiervoor de decoupeerzaag. Sloop met beleid. Maak een klein gat en kijk of er niets in de weg zit wat het slopen kan bemoeilijken. Meestal is de bodem helemaal leeg en kan deze simpel worden weggezaagd. Verwijder de gehele bodem en, indien aangetast, ook de spanten en maak, voordat de spanten worden verwijderd, kartonnen mallen van de spantjes. Kijk ook de kielbalk na, deze is vaak ook in slechte staat en kan dan beter meteen worden vervangen.
Als alle rotte delen verwijderd zijn, slijp je het polyester schoon van resten lijm en hout. Dit gaat het snelste met een slijptol met fiberschijf. Slijp ook het polyester van de romp tot 10 cm boven de bodem schoon tot op het laminaat.
Maak nu uit nieuw hout de vervangende spantjes. Hiervoor komen de gemaakte kartonnen malletjes goed van pas. Zet elk spantje in de boot en meet goed na of de bovenkant mooi vlak komt te liggen. Hier moet immers de bodem straks weer netjes op komen. Zaag waterloopgaten in de spantjes zodat eventueel lekwater naar het diepste deel van de boot kan lopen en daar verwijderd kan worden.
Zaag geen gaten in de kielbalk. Het is voor de veiligheid beter dat je twee compartimenten houdt. Als je gaat zagen in de kielbak dan kan het water van het ene compartiment in het andere lopen en is de kans op zinken groter.
Behandel de nieuwe spantjes rondom met een kwast met RESION Polyester primer en lijm deze vervolgens in de boot vast met polyesterhars vermengd met katoenvezel. Als de spanten vastzitten, vul dan de hoek tussen de romp en spant met dezelfde lijmpasta en rond af (een zogenaamde filletverbinding). Voor extra versterking kan hierover nog een glasmat met polyesterhars worden aangebracht.
Als de spanten geplaatst zijn, kan worden gecontroleerd of de bovenkant geheel vlak is. Corrigeer eventueel waar nodig.
Zaag nu een nieuwe bodem en zorg dat deze goed op de spanten past. Voorzie, met een platte kwast, de onderzijde van de nieuwe bodem van polyester primer en een lijm die bestaat uit polyesterhars en katoenvezel en schroef de bodem op de spanten. Laat dit minimaal 24 uur uitharden.
Nu de nieuwe bodem op zijn plaats zit, is het zaak deze af te lamineren met een laag glasmat 450 gr/m2. Vul eerst de naad tussen romp en bodem met polyester en katoenvezel. Rond de overgang tussen vloer en romp af met weer een mengsel van polyesterhars en katoenvezel. Prime de bodem met polyester primer en breng een laag glasmat en polyesterhars aan. Laat de laag ca. 7-8 cm tegen de romp op lopen. Eventueel nog een extra laag glasmat van 10 cm breed over de overgang lamineren voor extra sterkte. Laat e.e.a. nu uitharden.
In principe is de boot nu weer in goede staat en kan de vloer weer worden belopen. Voor een betere afwerking kan de binnenzijde van de romp worden geschuurd met korrel 60 schuurpapier en in topcoat op kleur worden gerold. Doe dit met een nylonroller. Eventueel kan er een antislip korrel in de topcoat worden aangebracht. Desgewenst kan de nieuwe bodem ook op andere manieren worden afgewerkt zoals met tapijt of met sierhout of, na gladschuren en plamuren, met een lak.
Na voltooien van de werkzaamheden kunnen zaken als stoelen, evt. besturing, tafels, motorkist, etc. weer worden teruggeplaatst.
Heb je vragen over het repareren van de bodem van jouw boot? Onze specialisten helpen je met plezier verder met jouw project. Je kunt op werkdagen tot 17:00 uur contact met ons opnemen via telefoon, e-mail, WhatsApp en livechat. Wij helpen je graag op weg!
Neem ook eens een kijkje in ons informatiecentrum. Hier hebben we diverse stappenplannen gepubliceerd over het opknappen van je boot! Zie bijvoorbeeld het artikel "Bootreparatie en herstel" en bekijk vanuit daar welke handleidingen voor jou interessant zijn.
Jazeker! Met de juiste producten en handleiding kun je eenvoudig zelf een nieuwe vloer in je boot maken. De belangrijkste producten die je hier voor nodig hebt zijn polyesterhars, glasvezelmat en topcoat. Door de vloer zelf te renoveren, bespaar je vaak een heleboel kosten!
Om een bootvloer te renoveren heb je de volgende producten nodig:
Veel (motor)boten hebben een houten vlakke binnenbodem. Het gebeurt vaak dat deze vloer gaat doorbuigen. Bij nader onderzoek blijkt dat de houten plaat onder het polyester begint te rotten of te vermolmen. In dit geval raden wij aan om de vloer volledig te renoveren, zodat je weer volop kunt genieten van je tijd op het water.
Hier vind je alle 33 gerelateerde artikelen over dit onderwerp. Mis je informatie om aan de slag te gaan met jouw klus? Neem dan contact met ons op.
Heb je een specifieke vraag? Bel met Ă©Ă©n van onze specialisten voor gratis advies +3185 0220090