Heeft jouw polyester boot last van een zachte, zompige plek in het dek of de romp? De kans is groot dat er sprake is van een rotte balsakern. Dit komt vaak voor bij zeilboten en speedboten waar hout, zoals balsahout of multiplex, als kernmateriaal is gebruikt en is omkleed met glasvezel en polyester. Gelukkig kun je dit probleem goed zelf oplossen met epoxy en wat handigheid. In dit artikel leggen we stap voor stap uit hoe je zowel kleine als grotere plekken met een rotte balsakern repareert.
In veel polyester boten is het dek opgebouwd uit een sandwichconstructie met balsahout. Dit materiaal is licht, sterk en isolerend, maar erg gevoelig voor vocht. Vochtinwerking ontstaat bijvoorbeeld door:
Als vocht binnendringt, wordt het hout zompig en begint het te rotten. Je merkt dit vaak doordat het dek meeveert, zacht aanvoelt of er water uit schroefgaten loopt.
Bij kleine, plaatselijke plekken rot kun je vaak zonder open slijpen een effectieve reparatie uitvoeren.
Is de rot verder verspreid of voel je een groot zacht gebied? Dan is het beter om het polyester lokaal open te slijpen en de kern deels te vervangen.
Heb je vragen over het repareren van een rotte balsakern of weet je niet zeker welke materialen je nodig hebt? Neem contact met ons op! Ons team helpt je graag verder met persoonlijk advies en technische ondersteuning. Je kunt ons eenvoudig bereiken via e-mail, telefoon of Whatsapp.
Een zompig gevoel, meegevend dek of water dat uit schroefgaten komt zijn duidelijke signalen.
Nee. Rot hout moet volledig verwijderd worden, anders blijft het vocht vasthouden en zal de schade terugkomen.
Voor lichtgewicht toepassingen zoals dekken is schuim of balsa geschikt. Multiplex is steviger maar zwaarder. Gebruik wat past bij de toepassing en oorspronkelijke constructie.
Hier vind je alle 37 gerelateerde artikelen over dit onderwerp. Mis je informatie om aan de slag te gaan met jouw klus? Neem dan contact met ons op.
Heb je een specifieke vraag? Bel met één van onze specialisten voor gratis advies +3185 0220090