Reparatie van de bootspiegel met polyeste

Als de spiegel in je boot versleten, vochtig of rot is, dan kun je deze beter vervangen. Gelukkig is dit een klus die je eenvoudig zelf kunt uitvoeren. Wij hebben hier een handige stap-voor-stap handleiding over geschreven. Lees in dit artikel hoe je dit aanpakt. Neem voor meer informatie contact met ons op!

Polyester of epoxy?

Je kunt de nieuwe spiegel maken van zowel polyester als epoxy. Over het maken van een spiegel met epoxy hebben we een aparte stap-voor-stap handleiding geschreven. 

  Voordelen Nadelen
Polyester
  • Grondstoffen zijn goedkoper.
  • Eenvoudige en snellere verwerking.
  • Eenvoudigere afwerking met topcoat.
  • Stinkt tijdens verwerking.
  • Heeft meer bescherming nodig.
  • Minder goede hechting op hout.
  • Polyester krimpt tijdens uitharding.
  • Min. 12 graden voor verwerking.
Epoxy
  • Goede hechting op hout.
  • Epoxy is volledig dampdicht.
  • Epoxy is taaier.
  • Verwerking al vanaf 4 graden.
  • Gladder eindresultaat.
  • Grondstoffen zijn duurder.
  • Langzamere verwerking.

Benodigdheden

De hoeveelheden van onderstaande benodigdheden hangen af van de grootte van de spiegel van jouw polyester boot. Bij twijfel kun je contact met ons opnemen voor een advies op maat. Als je teveel hebt besteld, kun je ongeopende verpakkingen altijd kosteloos retourneren.

Voor deze klus heb je diverse grondstoffen en gereedschappen nodig. Bestel je de onderstaande artikelen bij ons dan worden deze vaak dezelfde dag nog verzonden zodat jij snel aan de slag kunt!

Grondstoffen:

Gereedschappen:

Stap 1. Verwijderen van de oude bootspiegel

Verwijder eerst de oude spiegel met een beitel en schuur de resten weg met een fiberschijf.

Stap 2. Spiegel maken van een watervaste multiplexplaat

Als de achterkant van de boot helemaal kaal is en alle resten van de oude spiegel zijn verwijderd, kun je van multiplex een nieuwe spiegel maken. Zaag de spiegel zo uit dat deze mooi past op de plek van de oude spiegel.

Stap 3. Vastlijmen van de nieuwe spiegel

Zet de kopse kanten van het multiplex met een kwast in de G4 primer. Zodra de G4 is gedroogd, maak je een lijmpasta door polyesterhars met 2% MEKP-verharder te vermengen met Stewathix. Voeg voldoende scheppen Stewathix toe totdat het een mooie dikke lijmpasta wordt. Zet de multiplexplaat met de lijmpasta op de kopse kanten in de boot vast. Werk met de lijmpasta ook de randen af door de hoeken rond te maken.

TIP: met afgeronde mengspatels en lijmpasta maak je eenvoudig mooie afgeronde hoeken. Deze spatels kun je ook ook gebruiken voor het mengen van de MEKP verharder.

Stap 4. Bekleden nieuwe spiegel

Nadat de lijm goed is uitgehard en de plaat vastzit, kun je nu het hout bekleden met polyester en glasmat. Primer het hout wel eerst met G4 hechtprimer en ga, zodra deze droog is, aan de slag met het bekleden. Scheur de glasmat in stukjes en maak het hout eerst nat met aangemaakte polyesterhars. Plak de matjes erop en maak ze nat met polyesterhars. Zorg ervoor dat je elke laag goed ontlucht met de ontluchtingsroller voor een laminaat van goede kwaliteit.

Stap 5. Afwerken nieuwe spiegel

24 uur na het uitharden van de polyester kun je de spiegel afwerken met bijvoorbeeld polyester topcoat in kleur. Is de polyester meer dan 48 uur geleden aangebracht? Dan is het raadzaam de polyester even grof op te schuren met korrel 80 en daarna te ontvetten met aceton.

Maak ongeveer 300-400 gram topcoat aan per vierkante meter. Breng deze aan met een vachtroller.

Stap 6. Vervolg

Met de nieuwe spiegel op je polyester boot kun je er weer jaren tegenaan. Houd er wel rekening mee dat je een harde antifouling of een zelfslijpende antifouling aanbrengt op het deel dat onder de waterlijn zit. 

Aan dit artikel gerelateerde producten:

Heeft u een vraag?

Heb je een specifieke vraag? Bel met één van onze specialisten voor gratis advies +3185 0220090